De Omloop meerdaagse wandeling

Meerdaagse wandelingen

Voorbeschouwing

In tijden van corona gaan mensen andere vakantiebestemmingen zoeken. Wandelaars die tot nu toe niet verder kamen dan een rondje wandelen willen nu wel een langere afstand over meer dagen lopen.

En vragen mij hoe dat aan te pakken. Nou ben ik daar toevallig een training over aan het schrijven. Die komt binnenkort uit.

Maar om toch aan de vraag te voldoen, al vast een voorbeschouwing.
Deze topic zit in week 3 van de training 12-weken-rugzakwandelen.

Meerdaagse wandelingen

Er zijn hele mooie meerdaagse wandelingen te maken.
Niet alleen de grote routes naar verre pelgrimsoorden zijn daarvoor geschikt, er is een grote variatie aan lange afstandspaden te vinden waar het heerlijk toeven is.

Langeafstandspaden is trouwens een betrekkelijk begrip, ze zijn er korter dan 100 kilometer, maar ook langer dan 1000 kilometer.
Heel bekend zijn natuurlijk de grote routes als het Pieterpad, het Pelgrimspad, het Trekvogelpad of het Maarten van Rossumpad. En nog veel meer.

Er zijn ook enkele paden met een speciale intentie of sfeer. Ik denk dan aan The Walk of Wisdom of het Gelukkigerwijspad.
De manier waarop deze laatste twee paden zijn vormgegeven en van intenties voorzien laat ze op een echte pelgrimstocht lijken.

Karakteristiek

Al deze paden hebben een min of meer gelijk karakter. Je moet meer dan één dag lopen naar het eindpunt, je moet vervoer erheen, verblijf en bevoorrading zelf regelen. Voor sommige mensen is dat een hele uitdaging.

Het lijkt voor de hand te liggen dat al deze langeafstandspaden gelopen wordt met de rugzak en dat men een beperkte huishouding op zijn/haar rug meedraagt van plaats naar plaats op de route. Dit is echter lang niet zo.

Er zijn nogal wat mensen die liever niet met een beladen rugzak op pad gaan, ze willen niet, ze kunnen niet of ze durven niet.

Ik vind het een goed idee dat als je niet wilt, kunt of durft je naar alternatieven zoekt. En die zijn er, meer dan voldoende.

Avontuur

Voor mijn gezin was het al vroeg normaal dat we gingen nadenken over hoe er meer actie en avontuur in onze vakanties kon komen.
De jongste was pas zeven jaar oud toen ze zelfstandig varend met ons per kano een trektocht op de Dordogne maakte.
De auto en de vouwwagen stonden in Beaulieu en wij stonden na veertien dagen varen enkele honderden kilometer van onze spullen weer aan de kant en moesten terug.
Toen al kwamen we er achter dat reizen met het openbaar vervoer niet in elk land even gemakkelijk is, zeker niet in tijden zonder apps en mobiele telefoons.
Maar daar lag toch echt de oplossing. Pa ging met één van de dochters met de trein de auto en de vouwwagen halen.
Daar werd meteen de kiem gelegd van nog veel meer wisseltrucs die met verschillende soorten vervoer zijn uit te voeren en die heel veel inzicht geven in de omgeving waar je rondtrekt.
Als je een wandeltocht de ene kant op lopend doet en dan per fiets terug gaat, kan dat meestal net niet over hetzelfde traject, je leert dan een landschap veel beter kennen dan dat je er alleen maar doorheen loopt of fietst.

Heen en weer

Stel: je wilt van A naar B wandelen. Van A naar A wandelen is een stuk eenvoudiger. Een rondwandeling van A naar A, ongeacht de afstand die je aflegt is geen groot logistiek probleem. Je gaat met openbaar vervoer of je eigen auto naar het beginpunt en als je rondje gemaakt is, stap je weer in en gaat naar huis.

In een wandeling in lijn, van A naar B, ligt dat anders. Je vertrek- en eindpunt liggen een flinke afstand uit elkaar. Je hebt de wandeling al gemaakt dus je moet iets anders verzinnen om thuis te komen.

Als jezoiets nog nooit gedaan hebt is dat even nadenken, even rondneuzen op internet wat de mogelijkheden met openbaar vervoer zijn, misschien een fietsenrek op je auto zetten. Maar er zijn echt veel mogelijkheden.

Op de grote doorgaande routes is het soms mogelijk om bagagevervoer te regelen. Toen wij op de Camino liepen vond ik dat een regelrechte sensatie. Je neemt een voorgedrukte envelop bij de receptie van je herberg, stopt daar het bedrag in dat afspraak is, zet er de naam van de herberg op waar je naar toe gaat en hang die envelop aan je zware rugzak of tas.
Wonder boven wonder staat die zware last in de middag op je te wachten.
Op drukke routes is het zelfs mogelijk een doorgaande afspraak te maken, één maatschappij regelt dan je vervoer en dat is goedkoper dan steeds per dag regelen.

Vergeet ook niet als beginneling eens te kijken bij de verzorgde reizen die aangeboden worden. Veelal is daar ook bagagevervoer geregeld en wandel je alleen met een dagrugzak. Bijna alles kan of is te organiseren.

Aanvulling

Of je nu met of zonder rugzak wandelt; een aantal vaardigheden blijven hetzelfde.
Wat eet je, hoe vind je de weg, wat neem ik mee?

 

Variaties

Voor de beginners een opsomming van mogelijkheden;

  1. Met meer mensen op pad
    Je groepje wat groter maken en met twee drie of meer mensen op pad gaan.
    Je kunt dan twee auto’s gebruiken om het probleem op te lossen.
    Niet erg milieuvriendelijke en niet erg gezellig. Als je wat verder weggaat zit je een groot deel van de tijd alleen of met de helft van je gezelschap in de auto.
    Maar het werkt uitstekend.
  2.  Openbaar vervoer inzetten.
    Dat kan op allerlei manieren, je moet het alleen goed voorbereiden en bij de keuze van je traject rekening houden met dienstregelingen en actieve lijnen.
    Heel veel wandelpaden zijn uitgezet met een schuin oog naar de mogelijkheden met openbaar vervoer af en aan te reizen, maar niet altijd.
    Kijk daar dus goed naar.
    Dienstregelingen en reisinformatie is er genoeg te vinden.
    Ik houdt altijd een bepaalde volgorde aan als ik daarop zoek.
    Internationaal, maar zeker niet alleen dan, is het beste startpunt www.rome2rio.com.
    Binnen Nederland is 9292.nl een goed startpunt.
    Vergeet niet altijd nog even de website van de betreffende maatschappij te controleren. Daar staan meestal de laatst bijgewerkte gegevens.
  3. Meer transportmiddelen inzetten
    Je kunt gebruik maken van auto, caravan, fiets, kano, bus, trein en wandelschoenen.
    Daarmee zijn de meeste logistieke problemen wel op te lossen.
    Ik zal de combinatie auto en fiets behandelen, probeer jij dan maar eens te fantaseren over andere combinaties. Ik heb ze allemaal a eens uitgevoerd.
  4. Auto en fiets
    Stel je gaat een langeafstanspad lopen maar het is moeilijk acomodatie te vinden of je wilt niet zoveel verschillende mensen ontmoeten in coronatijd.
    Dan kun je uitstekend onderweg met auto, fiets en wandelschoenen.
    een mogelijkheid is de fiets naar het eindpunt van je dagtraject te brengen, dan terug te rijden per auto naar het beginpunt. Na een dag wandelen peddel je dan op je gemak terug naar de auto.
    Je kunt dit ook omdraaien en in de morgen eerst je auto aan het eindpunt zetten, met de fiets naar het beginpunt gaan, lekker wandelen en dan aan het einde van de dag moe maar voldaan je fiets weer ophalen.

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *