Duinen met Frans Bergmans en Henk Murraij

Wandelen, samen verschillend

Een wandeling van Frans Bergmans en Henk Murraij in de Drunense Duinen

Kuierend onderweg

De zon schijnt en de temperatuur is zomers warm wanneer ik op maandag 31 mei jl. afreis naar Drunen, naar Frans.
Frans staat mij al buiten op te wachten en gastvrij word ik ontvangen en de koffie wordt gezet.
Op initiatief van het genootschap, regio Den Bosch hebben Frans en ik deze dag afgesproken om twee aan twee te gaan wandelen.

Frans weet eigenlijk alles van de Drunense Duinen en stelde eerder voor om in de duinen te gaan wandelen.
Wanneer we in de duinen wandelen zegt Frans: Kijk Henk, dat is het hoogste punt van de duinen, laten we de berg beklimmen.
Wanneer we aanlopen voelen we de zon branden en zien we de hitte als het ware optrekken vanuit de horizon.
Kuierend, op ons gemak, bereiken we zonder enige moeite de top. Dat het ons weinig moeite kost komt doordat we vertragen en allebei goed luisteren naar ons lichaam.
Een tandje eraf maakt dat je makkelijker je doel bereikt. Het gaat niet om de snelheid maar om de reis ernaar toe.

Frans en ik bespreken onderweg hoe we vanuit ons eigen bedrijf anderen passioneren en hen goed voorbereid onderweg zenden op wandel- en pelgrimspad.

Even rusten en tijd voor een boterham en goed drinken met dit warme weer. We weten al snel iemand te strikken om een foto van ons te maken om op te nemen in deze nieuwsbrief.

We kuieren verder naar het terras want een koffie met een Udenhoutse broeder lijkt ons wel wat. Het is immers een mooie dag die gevierd moet worden.

Op de terugweg steken we na een prachtig stuk bosgebied de duinen rechtstreeks over.
Even nog napraten bij Frans thuis en dan scheiden onze wegen. Wat is het toch bijzonder mooi om onderweg te zijn en nieuwe mensen te ontmoeten.

Een prachtige dag.
Henk Murraij

Samen verschillend

Meestal loop ik met de groepen van mijn wandelcentrum in de Drunense Duinen, maar vandaag ben ik op pad met pelgrim/schrijver Henk Murraij.
We zijn door de regio Den Bosch van het Genootschap van Sint Jacob aan elkaar gekoppeld, ze denken daar dat we niet genoeg wandelen. Gelukkig is dat voor zowel Henk als mij niet het geval, we wandelen namelijk voor ons eigen bedrijf, daarin zijn we hetzelfde.

Als je ons zo samen ziet zijn we erg verschillend, groot en klein, grijs en krullend, ouder en jonger. We verschillen achttien jaar in leeftijd, maar schrijven onze leeftijd met dezelfde cijfers. Al wandelend ontdekken we verschillen, al pratend benoemen we samen de overeenkomsten.

Henk vertelt over zijn plannen met “Durven Zijn” en staat op een draaipunt in zijn carrière, Frans herkent die situatie.
Als je er oog voor hebt en aandachtig op in speelt, kom je regelmatig in je leven dit soort draaipunten tegen.
Als carrièreswitch, als oplossing bij een crisis, als aanpassing aan leeftijd en gezondheid.

Pelgrimeren is onderweg zijn, wandelend praat je gemakkelijk, daar hebben Henk en ik deze dag van genoten. Al pratend kwamen voorbij; hoe start je een bedrijf, wat is de zin van het leven, hoe loop jij hier omhoog, waarom kuieren we zo rustig, hoe was jong zijn in jouw familie, verhalen over karakter, ziek zijn en beter worden.
Maar vooral hadden we het over onze plannen voor de komende jaren en we genieten van elkaar.

We kunnen iedereen aanraden “samen verschillend” op pad te gaan en in een open en eerlijk gesprek samen verschillen en overeenkomsten te ontdekken.
We zouden geen goede trainer/coaches zijn als we jullie niet zouden laten meegenieten van onze wandeling. Alle gegevens van onze wandeling vind je  hieronder.

Wandelen doe je voor je plezier, deze dag weer bewezen.
Frans Bergmans

Met onderstaande gegevens kun jij de wandeling ook maken

Trajectgegevens

Lengte

Dit rondje is ruim negen kilometer lang.

Duur

Looptijd ongeveer drie uur.
Op je gemak kuierend, af en toe stil zitten om wat te etne en te drinken. Op het terras een koffie met udenhoutse broeder, maakte dat wij heel ontspannen bijna vijf uur onderweg waren.

Horeca

Bij start en finish: Restaurant-café De Duinrand

Halverwege, 300 meter voorbij uitzichtpunt:
Reataurant-café Bos en Duin

Frans Bergmans en Henk Murraij

Routeomschrijving

Rondje duinen

Het startpunt van deze route is de brug over het Afwateringskanaal aan de Torenstraat/Steegerf te Drunen. Knooppunt 33b.

Oversteek van noord naar zuid

• Aan de zuidzijde van de brug bij knooppunt 33b, breed zandpad schuin rechtsaf naar beneden.
  • Na 100 meter bij knooppunt 71, links af voor clubgebouw hondensportvereniging
  • Pad vervolgen, Kerkpad, steeds rechtdoor naar Fellenoord, bij knooppunt 42 linksaf
  • Tussen huizen doorlopen tot op fietspad en daar rechtsaf
  • Fietspad maakt later bocht naar links, doorlopen tot bocht naar rechts.
    Daar fietspad verlaten en rechtdoor breed zandpad volgen
  • Aan einde brede zandpad ATB-route voorzichtig oversteken.
  • Weg vervolgen, links aanhouden, open ruimte in
  • Knooppuntroute volgen, groene bordjes met gele pijl
  • Rechts bos lange afstandspad volgen, rood-witte markering.
  • Tussen twee alleenstaande eiken, links pad aanhouden
  •  Daar waar routes linksaf buigen kleine paadje rechtdoor omhoog volgen
  • Je komt weer op het langeafstandpad, blijf volgen tot heuvel
  • Vlak voor heuvel rechtsaf, brede zandbaan volgen, open ruimte in, daarachter een met dennen begroeide heuvel.
  • Brede baan volgen tot aan alleenstaande monumentale vliegden, op kaarten aangeduid als nr 10
  • Dit is een mooie plek om even stil te staan, je kunt hier rondkijken en je oriënteren op de grote open ruimte die je zo meteen ingaat.
  • Vlakbij zie je een gele richtingaanwijzer, daar ga je straks naar toe
    Let ook op de richting van de televisietoren tussen Loon op Zand en Tilburg en op de windmolens in Tilburg-Noord.
  • Loop verder naar richtingaanwijzer en volg de richting naar Bosch en Duin Udenhout
  • Loop door de steeds breder wordende zandvlakte naar het zuiden, houdt de heuvels steeds aan je linkerhand en de begroeide zandplaat aan je rechterhand.
  • De tweede grote heuvel, kale flanken en slechts enkele kleine bomen op de top, is het hoogste punt van de Drunense Duinen. Boven kijk je heel ver Brabant in naar alle windrichtingen.
  • Als je de zandvlakte verder volgt in dezelfde richting, blijf in het zand, kom je bij een tweede gele richtingaanwijzer.
  • Ga hier weer de richting van Bosch en Duin Udenhout op en klim boven naar het daar gemaakt uitzichtpunt.
  • Als je bij Bos en Duin gebruik wilt maken van de horeca-mogelijkheden volg je het verharde rolstoelpad verder het bos in.

Oversteek van zuid naar noord

• De oversteek van zuid naar noord is enerzijds gemakkelijker, want als je zorgt in een rechte lijn te lopen kom je altijd uit op het fietspad dat het duingebied aan de noordzijde begrenst.
    Maar je kunt ook zeggen dat het moeilijker is, omdat er zoveel mogelijkheden zijn en geen vast pad.
  • Wij stellen voor bij deze oversteek je richtinggevoel te testen en te ontwikkelen.
    Je krijgt daar van ons tips voor.
  • Ga terug naar het uitzichtpunt waar je aankwam bij de eerste oversteek.
  • Ga met je rug naar de zitbank staan en besef dat je nu naar het noorden kijkt, houdt dat vast.
    Zoek ook referenties om die richting vast te houden. Dat kan zijn het zicht op enkele markante punten, de richting van de wind en de stand van de zon.
    Vooral het laatste is handig, om twaalf uur staat de zon ongeveer in het zuiden.
    Dat is niet helemaal waar, want je hebt zomer- en wintertijd en verschillende tijdzones die roet in het eten gooien, maar als beginnend orientatie-loper zit je goed met de aanname dat de zon in het zuiden staat om twaalf uur.
    Eigenlijk kun je onderstaande regels tussen tien en veertien uur aanhouden.
  • Loop met de zon aan je rechterhand ongeveer achthonderd meter naar rechts (het oosten), blijf daarbij in de buurt van de bosrand, ga niet teveel naar links en ga zeker niet in het bos teveel naar het zuiden (rechts).
  • Na die achthonderd meter buig je wat meer af naar links, als je een kompas hebt ga je naar het noord-oosten lopen. Maar zonder kompas is de aanduiding links aanhouden, tussen verschillende heuveltjes door, ook goed en passend.
  • Vanaf het punt waar je gestart bent, pal naar het zuiden liep voor het ontstaan van de duinen een oude hanzeweg.
    Langs die weg stonden bomen. Toen het zand begon te stuiven en de duinen ontstonden, vingen de bomen naast de weg veel zand op.
    Dat kan niet voorkomen dat de weg werd bedolven onder het zand, de bomen steeds meer zand bleven opvangen en een groot zandtalud ontstond dat dwars door de duinen van noord naar zuid en andersom te volgen is.
  • Let op dat je deze zandrug, die inmiddels begroeid is met dennen en kleinere eiken, vindt en over de kam van de zandrug naar het noorden loop. Dan weer een gedeelte met smal zandpad, dan weer een brede zandverstuiving, net zo de wind heeft bepaald.
    Als je de zandrug niet opmerkt en weer in een vlak open gebied komt ben je te ver en zoek je de zandrug achter je.
  • Deze zandrug eenmaal gevonden blijf je naar het noorden lopen tot aan je auto. Blijven volgen door het bos, over een breed zandpad, fietspad oversteken, langs het kapelletje van Sint Hubertus tot aan de auto.
  • Auto weer gevonden, actie geslaagd.

Als je de app Maps.me hebt op je smartfoon kun je die gebruiken als ondersteuning bij het vinden van de zandrug door onderstaan KMZ-bestand te downloaden en installeren.

Gegevens ofline gebruiken

Om te zorgen dat je onderweg geen internet nodig hebt kun je thuis je wandeling voorbereiden door onderstaande gegevens te dowloaden .

Je kunt dan zonder extra kosten voor je databundel over alle gegevens beschikken die je nodig hebt en als je de kaart en de omschrijving afdrukt en de gpx-file op je gps-toestel zet gebruik je ook niet de batterij van je telefoon. Dat kan ook heel nuttig zijn, want als je goed voorbereid op pad gaat heb je een telefoon met een werkende batterij. Maar met onderstaande gegevens kun je ook navigeren op je smartfoon, met maps.me bijvoorbeeld. Neem dan wel een powerbank mee zodat je niet met een lege batterij komt staan.

GPX-bestand voor
navigatie

Hier kun je een gpx-bestand downloaden voor je outdoornavigatie met gps of smartfoon.
GPX

KMZ-bestand voor
Maps.me

Hier kun je een kmz-bestand downloaden voor navigatie met de app Maps.me op je smartfoon.
KMZ

PDF met route-
omschrijving

Hier kun je route-omschrijving downloaden voor op je telefoon of om te printen.
PDF

Kaart van deze wandeling

Hier kun je kaart downloaden voor je telefoon of om te printen voor onderweg.